עושים סדר בסלט

אז אם מצאתם עלה ירוק חרפרף בטעם חרדל בסלט שלכם, בתוך כריך או מקשט איזו מנת דג במסעדה ונפתח דיון סוער הנוטה להתגלגל לתגרת ידיים אלימה סביב השאלה האם זה רוקט או ארוגולה, אז הפעם אנסה כאן להציל אתכם מאירוע מצער זה.

קודם כל האשמה העיקרית נופלת על השפה או יותר נכון על התרגום משפה לשפה. אז נתחיל בהגדרת שני הצמחים הנפלאים הללו.

שניהם שייכים למשפחת Brassicaceae - המצליבים, אותה משפחה אליה משתייכים הכרוב, הברוקולי, הכרוב הסיני והחרדל. אך הם סוגים שונים. ולכן הקשר הביולוגי בין הרוקט ולבין רוקולה הוא אותו קשר כמו בין הכרוב לבין הברוקולי.

הרוקט 

צמח חד שנתי (משמע מסיים את מחזור חייו בשנה אחת) – זקוף בעל עלים רחבים יחסית,עם שינון גס והוא גם ישראלי גאה – גדל באופן טבעי לאורך בקעת הירדן מים המלח ועד מורדות הגולן אבל ניתן למצוא גם במקומות אחרים בארץ, דווקא באזור הגליל הוא נדיר יחסית למרות שפעמים רבות נוטים לקשר אותו לאוכל גלילי. הערבים קוראים לו ג'רג'יר. הצמח נפוץ אזורים רבים סביב אגן הים התיכון 

הרוקולה 

צמח רב שנתי –זקוף בעל עלים צרים ומשוננים. במקור נפוץ ברחבי אירופה ובצפון אפריקה. בארץ מתקיים בטבע רק באזור הר הצופים בירושלים אך ייתכן והגיע לשם כחלק מניסוי בגידול והתפשט באזור.

 

שני הצמחים הם בעל טעם חרדלי משמשים כמרכיב מוביל בסלטים כבר מאות שנים, כל אחד באזורי גידולו. בשנים האחרונות הגידול המסחרי המשמעותי יותר הוא של רוקולה עקב קלות גידול, שליטה בגודל וחיי מדף. 

הרוקולה לרוב מגודלת בשני גדלים – בייבי לטובת סלטים ורוקולה בוגרת לטובת כריכים וכדומה. הרוקט מגודל לרוב רק כעלה בוגר. עלים צעירים ימכרו לרוב כתפזורת ועלים בוגרים בצרורות.
את הרוקולה ניתן למצוא כל השנה ואילו רוקט נמצא בשיאו בתקופה החורף ואילו בקיץ סובל קשות מהחום והעלים פחות אטרקטיביים.
בתקופת האביב  שני הצמחים פורחים באופן טבעי וניתן ליהנות מתיבול הסלט בפרחי רוקט או רוקולה

הסלט 

הדמיון בטעם, בשימוש ואזורי גידול חופפים עשה סלט לא רק מהעלים אלא גם מהשמות וההבחנה בין שני הצמחים.

השמות Rocket, Rokula, Arugula, Roquette הם כולם שמות נרדפים למעשה המשתנים ממדינה למדינה. בארצות הברית נפוץ השימוש בארוגולה כשיבוש מדיאלקט איטלקי ואילו באיטליה מקובל להשתמש ברוקולה. באנגליה משתמשים לרוב ברוקט – Rocket ובצרפת רוקט – Roquette. השמות הללו משמשים לסירוגין ובמקביל לשני הצמחים. 
כך תוכלו למצוא בשוק האיכרים או בסופר מרקט כיתוב שונהעל גבי המארזים והדרך להבדיל היא רק להסתכל על העלים עצמם.

גם בעברית השמות מתערבבים אך לרוב ההבחנה שעשיתי פה מוכרת ומזוהה ע"י רוב המגדלים. 
ניתן כמובן להשתמש בשמות התקניים בעברית – רוקט הוא "בן חרדל מצוי" ואילו הרוקולה הוא "טוריים צרי-עלים"

חשוב לדעת ששני הצמחים מכילים את החומר Erucin שמחקרים בשנים האחרונות מראים שמעכב גידולים סרטניים.

אם לא בילבלתי אתכם מספיק, אז חשוב לא להתבלבל גם עם גרגיר הנחלים שהינו צמח נפוץ בארץ מאותה משפחה אבל לא קשור לסיפור שלנו. באנגלית נקרא Watercress וכן גם הוא משמש לסלטים, ועם טעם חרפרף אך עם מבנה עלים אחר.

צירפתי טבלה לעשות סדר - מומלץ לגזור ולשמור על המקרר

אז עכשיו נשאר רק להכין סלט ולהיות בריאים.

 

אנחנו ב"עלה הביתה" מעריכים את הקשר בינינו ומכבדים את ענייניכם בהגנה על הפרטיות. על ידי בחירת "אישור" שימוש בהודעת Cookies, הנכם מאשר כי קראתם את הודעת הפרטיות ואתם מאפשרים לעלה הביתה שימוש בפיקסלים, תגיות וטכנולוגיות דומות. אנו משתמשים בטכנולוגיות אלה, כדי להתאים לצרכים שלכם בהצגת מודעות בהתאמה אישית ושיפור האתר. לעוד פרטים
רגע לפני הקניה
אולי אפשר לעניין אותך במוצרים הבאים
whatsapp