גזר צבעוני
על הגזר הספרותי הכי מפורסם בארץ

סיפור שמתחיל בסיפור לפני השינה

בעודי יושב ומקריא לבני הקטן בפעם המי יודע כמה את הסיפור המפורסם, אני מזהה טעות.
טעות איומה, נוראית שזעזעה את כל עולמי. 
לא הבנתי איך לא הבחנתי בה עד כה

העלים אותם מושך סבא אליעזר כאשר הוא מנסה לשלוף את הגזר – אינם עלים של גזר . העלים של הגזר הינם עלים גזורים (זו ההגדרה הבוטנאית) ואילו בתמונה רואים עלים ארוכים ושלמים
תהיתי כיצד טעתה המאיירת פזית מלר-דושי בצורת העלים של הירק המוכר בכל בית - ובחיפוש קצר בגוגל גיליתי פרט נוסף חדש עבורי שלא ידעתי על הסיפור המפורסם – הוא בכלל לא מקורי ולא שלנו. 


אז בקצרה – מדובר בסיפור המבוסס על סיפור רוסי "הלפת הענקית", לוין קיפניס – תירגם אותו מרוסית לעברית והסיפור פורסם בארץ ב-1929 בשם "סבא יפת והלפת". ב-1930 כאשר לוין קיפניס הבין שהלפת איננה ירק מוכר דיו על ידי הילדים בארץ שינה את הסיפור והפך את יפת לאליעזר והלפת לגזר.


אבל מה עם העלים אתם שואלים? אז פה כבר מתחילה הפרשנות שלי - העלים בסיפור שאנחנו מכירים – דומים בצורה חשודה לעלי הלפת באיורים שונים של הסיפור – וכנראה הועתקו או נתנו השראה בעקבות הגרסאות שונות שפורסמו של הסיפור – אז הסבא הוחלף, הירק הוחלף ורק העלים נשארו זכר למקור.


מצרף להנאתכם את האיור מהספר המוכר, תמונה של עלי גזר, ותמונות מתוך גרסאות שונות של הסיפור הלפת הענקית.
ומי שרוצה לקרוא יותר על גלגוליו של הסיפור –מוזמן לקרוא בקישור.

 

עובדת בונוס

עלי הגזר - טעימים ומזינים מאוד כאשר הצמח צעיר וטרי. כפי הנראה שתחילת גידול הגזר נועדה בכלל עבור העלים והזרעים ולא עבור השורש אותו אנחנו אוכלים כיום.
שבת שלום

 

מוצרים קשורים

אנחנו ב"עלה הביתה" מעריכים את הקשר בינינו ומכבדים את ענייניכם בהגנה על הפרטיות. על ידי בחירת "אישור" שימוש בהודעת Cookies, הנכם מאשר כי קראתם את הודעת הפרטיות ואתם מאפשרים לעלה הביתה שימוש בפיקסלים, תגיות וטכנולוגיות דומות. אנו משתמשים בטכנולוגיות אלה, כדי להתאים לצרכים שלכם בהצגת מודעות בהתאמה אישית ושיפור האתר. לעוד פרטים
רגע לפני הקניה
אולי אפשר לעניין אותך במוצרים הבאים
whatsapp